grafiki ozdoby na dyplomy

O mnie - Smaczne, zdrowe... wyroby domowe

Temat: IMPREZY, KONCERTY CZY WYSTAWY ARABSKIE
Współczesna sztuka syryjska-26.04-12:00 w-wa
Współczesna Sztuka Syryjska - wystawa
źródło: arabia.pl 2005-04-06 18:59:03


Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz Stowarzyszenie ARABIA.pl zaprasza
serdecznie na otwarcie wystawy pt. "Współczesna sztuka syryjska: grafika -
Abdul Karim Faraj, rzeźba - Ahmad Al-Ahmad; plakat - Zaidan Seilan". Odbędzie
się ono we wtorek, 26 kwietnia 2005 r. o godz. 12:00 w Galerii Sztuki
Orientalnej "Dong Nam" (ul. Marszałkowska 45). Poniżej informacja bardziej
szczegółowa:

Zaidan Seilan - twórca prezentowanych plakatów, jest prodziekanem na Wydziale
Sztuk Pieknych Uniwersytetu w Damaszku. Wyższe wykształcenie ze specjalizacją w
zdobnictwie zdobył na tamtejszym Uniwersytecie w 1981 roku - pod kierunkiem
wybitnych wykładowców syryjskich, a także polskich. Promotorem dyplomu
uzyskanego w 1980 roku, był plakacista profesor Henryk Chyliński z warszawskiej
Akademii Sztuk Pięknych. Doktorat z Nauk o Sztuce uzyskał w 1989 roku w
Akademii Sztuk Pięknych im. Iliji Riepina w Leningradzie.

Studia pod kierunkiem profesora Henryka Chylińskiego wywarły wyraźny wpływ na
twórczość Zaidana Seilana. Czeropie on z tradycji polskiej szkoły plakatu,
łącząc te doświadczenia z dokonaniami współczesnej sztuki syryjskiej. Operuje
uproszczonymi formami, symbolami, skrótami myślowymi. Posługuje się płaską
plamą barwną, najczęściej ograniczoną do zieleni, bieli, czerwieni i czerni.
Realizując zamówienia na plakaty oficjalne, rocznicowe, inauguracyjne artysta
wykorzystuje znaki graficzne stowarzyszeń rządowych powszechnie znane
syryjskiej publiczności, jednak ukazuje je w całkowicie nowatorskim ujęciu.
Zamiast stosować skomplikowane środki artystyczne, woli zadziwiać widza
prostym, lecz niezwykle interesującym pomysłem i doskonałym wykonaniem.


Abdul Karim Faraj - autor prezentowanych prac graficznych, obecnie kieruje
sekcją graficzną Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Damaszku. Wyższe
wykształcenie w dziedzinie grafiki warsztatowej zdobył w Polsce w Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni profesora Andrzeja Rudzińskiego. W 1984
roku doktoryzował się na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. W 1997
roku uzyskał stopień profesora sztuk graficznych Uniwersytetu w Damaszku.

Jego prace są ozdobą wielu kolekcji prywatnych i muezalnych na Bliskim
Wschodzie, a także w krajach europejskich. Od lat zdobywa liczne nagrody i
wyróżnienia na międzynarodowych konkursach graficznych. W 2003 roku Syryjskie
Ministerstwo Kultury uhonorowało jego artystyczne osiągnięcia wystawą
indywidualną w Muzeum Narodowym w Damaszku.

Abdul karim Faraj posługuje się tradycyjnymi technikami graficznymi, takimi jak
akwaforta, akwatinta i sucha igła. Inspiruje się w swojej twórczości tradycyjną
sztuką syryjską, pejzażem, architekturą. Operuje dużymi plamami koloru, tworząc
kompozycje prawie zawsze utzrymane w jednej tonacji. Grafiki zadziwiają
wspaniałą kolorystyką - mieniącymi się fioletami i błękitami. Żółcienie, ugry i
czerwienie przywołują na myśl niezwykłą kolorystykę Bliskiego Wschodu.


Ahmad Al-Ahmad - kieruje pracownią rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych
Uniwersytetu w Damaszku. Studiował rzeźbę w Damaszku i w Wasrzawie - od 1967 do
1972 roku w pracowni profesora Tadeusza Łodziany oraz w pracowni profesor Zofii
Demkowskiej. W 1985 roku uzyskał stopień doktora w Instytucie Historii Sztuki
niwersytetu Warszawskiego. Brał udział w licznych wydarzeniach artystycznych,
takich jak: wystawa rzeźby w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie w 1972 roku,
międzynarodowy plener rzeźbiarski w Orońsku w 1986 roku. W 1982 prezentował swe
rzeźby na wystawie współczesnej plastyki syryjskiej w Zachęcie.

Tworzy głównie rzeźby w kamieniu i metalu. Jego prace w marmurze i piaskowcu
ozdabiają praki miejskie i budynki użyteczności publicznej w wielu miastach
Syrii. Bryły kamienia o zgeometryzowanych kształtach cechuje spokój, wyważenie
i stateczność. Większe realizacje rzadko odnoszą się bezpośrednio do
rzeczywistości i brak w nich cech figuratywnych. Natomiast w małych formach
rzeźbiarskich pojawiają się rozpoznawalne kształty: ciało kobiety, rośliny, czy
element architektury, W bardzo ciekawym cyklu prac w kamieniu można odnaleźć
inspiracje pradziejową ceramiką.



Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,10662,8550746,8550746,IMPREZY_KONCERTY_CZY_WYSTAWY_ARABSKIE.html





 

Powered by WordPress dla [O mnie - Smaczne, zdrowe... wyroby domowe]. Design by Free WordPress Themes.